In een weiland langs de A4 bij Rijsenhout is T&A bezig met het benaderen en ruimen van drie vliegtuigbommen uit de Tweede Wereldoorlog. Doel van het project is om de ontstekers van alle drie de bommen succesvol te identificeren zonder de bommen te verplaatsen. Onnodige bemaling, springen op locatie en daarmee samenhangende kwelproblematiek wordt op deze manier voorkomen.  

Voorbereidingen
Om de objecten is een bouwkuip geplaatst. In eerste instantie wordt binnen de kuip machinaal ontgraven. Aansluitend zal ons OCE duikteam de grond boven de bom wegzuigen en een zogenaamde GWO (Geconditioneerde Werk Omgeving) box over de bom plaatsen. De box wordt vervolgens gespoeld met schoon water om zicht te creëren en een identificatie mogelijk te maken. Goed zicht tijdens de werkzaamheden is essentieel om een goede identificatie mogelijk te maken.  

Identificatie
De identificatie van de bom en ontsteker gebeurt zoals gebruikelijk aan de hand van nauwkeurige maatvoering en hoge resolutie video beelden, waarbij boven water realtime wordt meegekeken. Daarnaast maken wij gebruik van technieken die niet eerder op deze wijze zijn ingezet. Uniek voor dit project is de inzet van een onderwater 3D laser scanner en Röntgen apparatuur. Met de 3D laser scanner wordt een 3D model van de ontstekers gemaakt. De onderwater Röntgen apparatuur levert informatie over het inwendige mechaniek van de bom en ontsteker. Door de inzet van de 3D laser scanner en Röntgen apparatuur is de kans succesvolle identificatie maximaal.  

Ruiming
Nadat de bommen geïdentificeerd zijn, worden ze, mits het type ontsteker dit toelaat, uit de put verwijderd. Als identificatie toch niet mogelijk blijkt of de bommen niet verplaatst mogen worden, moeten de bommen in de kuip worden gedetoneerd. Hiervoor zal de damwandkuip worden drooggezet en worden voorzien van een beschermende constructie. Daarna worden de bommen tot ontploffing gebracht.