Bron: Trias Westland
De Triasboring bevindt zich momenteel op ca. 3.600 meter diepte. Na een decembermaand met tegenslag verlopen de werkzaamheden nu relatief rustig. En er is goed nieuws: de eerst metingen wijzen uit dat de Onderkrijtlaag veel potentie heeft voor een regulier geothermieproject. Half december is de tweede sectie van de boring tot 2.500 meter diepte voltooid. Dit deel verliep vrij voorspoedig, afgezien van een versleten boorbeitel vanwege zones met vuursteen. Daarna is de stalen buis (casing) in het boorgat geplaatst en met cement stevig vastgezet.
Sectie 3
Vlak voor de Kerst startte het boren van de derde sectie. Dit betreft een boorgat van 1.600 meter diep, met een diameter van 12 ¼ inch tot ca. 4.000 meter diep, net boven de Triaslaag. Al snel dienden zich een paar spannende dagen aan: na 200 meter kwam de boor vast te zitten. De meest waarschijnlijke oorzaak was een verkleving van de boorstang tegen de boorwand door de zuigende werking van het zandsteen. Vier dagen lang is op allerlei manieren geprobeerd de boorstang los te krijgen. Uiteindelijk bleek het toevoegen van zoet water in de put de oplossing: hiermee werd de tegendruk in het boorgat verlaagd en kwam de boor los.
Extra motor
Boortechnisch is sectie 3 de meest uitdagende, onder andere omdat hier de krachten (torque) op de boorstang toenemen. In verband hiermee is een deel van de boorstang vervangen voor de Vortex: een extra motor diep in het boorgat. In deze boorstang zit een soort propeller die aangedreven wordt door de circulatie van de boorspoeling (mud) en verhoogt zo het toerental. De Vortex maakte direct verschil. Wel moest begin januari nog een aantal kogellagers, die de boorstang beschermen, vervangen worden wegens slijtage. Momenteel boren we met een snelheid van 8 tot 15 meter per uur. De inspectie van SodM vorige week verliep positief. De well-test, oftewel de brontest in de Triaslaag, is nu voorzien voor half februari.
T&A Survey is vanaf het begin betrokken bij het Trias Westland project en verzorgt nu het boormanagement. Lees meer over het project.
Foto: T&A Survey / Studio Zwemmer